Kwaliteit is geen papieren tijger.
Samen de cliënt zo goed mogelijk bedienen
Heb je de zorg geleverd die je wil leveren? Met een goed kwaliteitssysteem weet je dat. Bovendien geeft het je een duidelijk handvat voor het continu verbeteren van je dienstverlening. Een kwaliteitssysteem brengt ook rust in de organisatie, versterkt de autonomie van je medewerkers en verbetert de zorg voor je cliënten. De rapportages - intern en voor ketenpartners - geven je houvast voor de verbeterpunten in je processen en bedrijfsvoering.
Continue verbeteren
Goede kwaliteit, volgt beleid, is transparant, controleerbaar en makkelijk om mee te werken. De kwaliteitssystemen zoals HKZ en ISO maar ook het kwaliteitskompas beschrijft hoe dat allemaal geborgd is in jouw organisatie. Als deze kwaliteitssystemen goed geïmplementeerd zijn, heb je een krachtig managementtool in handen. Het is je leidraad voor interne opleidingen, audits en klantbenadering. Belangrijkste is dat het kwaliteitssysteem jouw team ondersteund in het werk wat zij doen en niet andersom.
Het systeem moet makkelijk zijn
Bij het implementeren of verbeteren van een kwaliteitssysteem zorgen we dat het aan 4 criteria voldoet:
Het moet eenvoudig zijn
Het voorkomt onnodige administratie
Het is transparant voor de cliënt, voor de organisatie en voor de partij die de zorg inkoopt
Het is leidend als sturingsmechanisme in je jaarplan en rapportages